Svårt att veta när man ska släppa och hur mycket man ska hålla emot?

Efter tre veckor på resande fot är vi hemma igen. Jag och tre av barnen har varit på semester söderut, i söndags kom vi hem. På måndagsförmiddagen ringde en kompis till Stella och frågade om hon fick komma hem till oss och leka. Under vår semester har Stella bara lekt med oss vuxna och sina syskon. Flera tillfällen till lek har givits då det har varit andra familjer och barn omkring oss. När vi har träffat andra barn så har Stella varit reserverad när de inte känner varandra och det slutar alltid med att jag är med i leken eller att Stella är med någon annan vuxen. Det var först sista dagen som Stella började samspela med en flicka i parken, vi hade då sett hennes vid flera tillfällen och hon började bli bekant. Idag är det tredje dagen i rad som Stella leker med sin kompis och det känns helt fantastiskt men det är så svårt att veta när man ska släppa och hur mycket ska man hålla emot. Tjejerna ville cykla runt kvarteret och det sa jag att de inte fick, de frågade då om de fick gå en promenad och det gav jag lov till. Det känns viktigt att jag inte begränsar Stella men det är en svår balans. Det blir allt tydligare att Stella vill klara saker själv och det är viktigt att vi lyssnar på henne och låter henne få göra saker utan sina föräldrar precis som andra barn.
Allmänt | |
Upp