Skolavslutning 2015

Stella har varit förväntansfull till examen och i skolan har de övat på sånger. Den sång som Stellas klass skulle sjunga gjorde jag bildstöd till så att de i klassen kunde följa med i texten på smartboarden när de övade. Vad jag inte tänkte på var att komma överens med Stella om examenskläder. Jag strök en klänning som jag tyckte var fin och lade fram en bolero som mormar har stickat till storasyster Olivia. På morgonen när Stella skulle klä sig protesterade hon på en gång och jag tog fram några andra klänningar och stickade koftor att välja på. Stella väljer en gulrandig som jag stryker. Hon klär sig och går in på sitt rum precis innan vi ska åka. Du får inte titta säger Stella, jag kommer snart… och snart kommer hon ut med leggings och en collegetröja med ett katttryck. De nystrukna examenskläderna ligger i en hög utanför garderoben. Jag försöker tala henne tillrätta och berättar att alla är finklädda idag. Men Stella tycker ju att den urtvättade katten är jättefin. Jag tänker att det är ju faktiskt hennes skolavslutning och att hon får göra som hon vill. Tycker att det är ganska galet hur viktigt det yttre är och kan se det som en styrka hos Stella att hon inte skulle döma någon efter utseende. Samtidigt så vill jag ju inte att hon ska ”sticka ut” mer än vad hon redan gör. Jag ger förslag på den prickiga klänningen som jag vet att hon gillar, även om den känns som en vardagsklänning. Hon tycker att det låter som en bra idé och tar den på sig. Att stå längst fram i kyrkan såg ut att gå bra, hon sjöng med i sångerna, men läraren uppmärksammade att hon inte längre ville stå där och följde med Stella till mig där hon fick sitta under resten av skolavslutningen. Det var en fin skolavslutning och Stella applåderade glatt åt sina kamrater.

Ett första läsår är slut. Det känns skönt att kunna bocka av år 1 och blicka framåt mot år 2. Till år två tappar vi en bra lärare som har följt Stella från förskoleklass. Det är tråkigt men vi gläds åt att hon kommer att finnas kvar på fritids. Stella har fortfarande ingen resurs. Jag skriver fortfarande för att jag upplever att det finns många frågetecken kring hur hon fixar lektionerna och om hon verkligen lär sig så mycket som hon skulle kunna göra med en pedagogisk resurs. Till klassen hör två resurser men ingen är kopplad specifikt till Stella och jag har aldrig sett att dem har varit tre pedagoger under samma lektion. Som jag tidigare har skrivit så känner jag inte till någon annan elev med Downs syndrom som inte har en pedagogisk resurs under lektionstid. De allra flesta har det dessutom under hela skoldagen och fritids.

 

 
 
Skola | | Kommentera |
Upp