Långhelg

Torsdagen var en lovdag och vi var lediga från jobb och skola. På morgonen ringer telefonen och snart är Stellas kompis hemma hos oss. De har följts år sedan förskolan och går nu förskoleklass ihop. Hon är framåt, pratar och tar för sig. Stella är försiktig och steget bakom, men i samspelet med kamraten så är de jämlika. Efter lek hemma tar vi en cykeltur till Ica. Kompisen på sin tvåhjuling, Stella på sin cykel med tre hjul och jag joggandes bakom. Kompisen är snabb, hon trampar på och cyklar en bit framför oss innan hon vänder tillbaka. Så ser cykelturen ut och de båda är nöjda. På Ica handlar vi glass som vi sen sitter i vårsolen och äter. Det mulnar till och vi fortsätter mot lekparken. Väl framme är kompisen kall om händerna. Du kan få låna mina vantar säger Stella och sträcker över de till kamraten. Tack Stella, du är min bästa vän svarar X och tar på sig vantarna. Sen leker de i parken och turas om att använda vantarna, för så gör riktiga vänner.

På lördagen är det barnkalas. Stella har själv valt present, hon visste vad kompisen ville ha. Samma kamrat som i torsdags var hemma hos oss och lekte. Jag blev inbjuden på en kaffe och stannade på kalaset. Stella blir osäker när det är nya miljöer och förändringar, fast hon känner kamraterna så räcker förändringen att lokalen är ny. Barnen sitter vid det dukade bordet, tar de fina kalasassietterna och går iväg till serveringsbordet för att plocka åt sig fika. Stella sitter kvar, så gör hon när hon är osäker på vad som förväntas av henne. Jag stöttar och säger att hon också får gå och välja fika. Stella är avvaktande och vill att jag ska följa med. Då är hon där igen, denna fina kamrat. När alla sitter vid bordet för att börja äta hoppar hon upp, sträcker fram handen och följer med Stella till serveringsbordet. Stella kommer tillbaka med assietten fylld av godsaker och kalaset kan börja. Vid paketöppningen säger mamman till sin dotter att nu måste du ha varit snäll som har fått så många fina paket. ”Särskilt mot Stella” säger kamraten och deras blickar möts samtidigt som mitt mammahjärta smälter.

Färdigheter i att samspela med kamrater kan man bara få genom att samspela och jag är ganska övertygad om att sociala färdigheter är det som mest påverkar möjligheterna att fungera i skolan och samhället i stort.
Allmänt | |
Upp