Jämförelse mellan grundskolan och särskolans timplaner.
|
Grundskolan |
Särskolan |
Bild |
230 |
225 |
Hem- och konsumentkunskap |
118 |
525 |
Idrott och hälsa |
500 |
750 |
Musik |
230 |
395 |
Slöjd |
330 |
730 |
Svenska |
1490 |
1300 |
Engelska |
480 |
180 |
Matematik |
1020 |
1005 |
Samhällsorienterade ämnen: geografi, historia, religion, samhälle |
885 |
695 |
Naturorienterade ämnen: biologi, fysik, kemi, teknik |
800 |
785 |
Språkval |
320 |
|
Elevens val |
382 |
195 |
Totalt antal timmar |
6 785 |
6 785 |
Därav skolans val |
600 |
1800 |
Efter genomgången grundskoleutbildning ska varje elev ha fått undervisning i minst det totala garanterade antalet timmar. Hur tiden ska fördelas framgår av tabellen ovan.
Antalet timmar i ämnena hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa och slöjd är betydligt fler i grundsärskolan än i grundskolan medan engelska har betydligt färre timmar.
I grundskolan läser eleverna ämnesspecifika kursplaner i na och so ämnen från år fyra. Särskolans elever läser naturorienterande ämnen i år ett till nio.
Men vad tänker du om allt det här Sandra? Själv blir jag, som oinsatt, alldeles snurrig. Jag förstår vid närmare eftertanke ingenting. Varför ska man ha mer slöjd men mindre bild och lika mycket matte men mindre svenska etc? Hur har man tänkt?